Her er et eksempel på hvordan det ser ut når en student har fått opprettet krav i fakturareskontro på betaling av semesteravgift, SAIH-tierne og en kopiavgift og hvordan det ser ut i FS når man registrerer innbetaling, ekstra innbetaling og refusjon av den siste.
Så skal man registrere inn en innbetaling. For å gjøre dette trykker man på knappen "Innbetaling" FS vil automatisk legge inn hele beløpet kravet er på. Dette kan endres hvis det er behov for det.
Når betalingen er registrert ser det slik ut i fakturareskontro. Alt er nå oppgjort. Nederst står sum = 0,00 og i det øvre vinduet ser du at fakturastatus er blitt endret til "Oppgjort"
Så kan det skje ved en inkurie at det blir registrert inn en betaling for mye. I dette tilfellet er beløpet på 400
Det vil se slik ut i fakturareskontro etter at beløpet er registrert. Legg merke til at summen nederst har blitt til 400,00 dette er det som er overskytende av det som var kravet. Øverst i bildet kan du se at beløp innbetalt nå er 880,00 og kontrollsummen er 400,00.
Siden det siste beløpet i dette tilfellet var feilregistrert så vil vi ha det bort. Det er ikke mulig å slette detaljer (pga. regnskapsregler) så vi må legge inn en motpost som fører til at dette beløpet blir nullet ut. Det vi gjør da er å registrere en refusjon. FS legger da automatisk inn summen av det som er overskytende, i dette tilfellet er det 400. Det er alltid lurt å skrive årsaken til refusjonen.
Når man trykker på "Utfør" får man en bekreftelse på at refusjonen er registrert.
Du vil nå se at i fakturareskontro at refusjonen er registrert med kommentaren. Sum har endret seg tilbake til 0,00 og i det øvre vinduet har kontrollsummen blitt 0,00. Man ser også at det til sammen har vært innbetalt 880,00 og at 400,00 er refundert. Så nå er alt i orden igjen.