01 Innledning

Kort om EpN

EpN er webapplikasjon som gjør det mulig for personer, som ikke er FS-brukere, å opprette og å redigere emner i FS. Emner hentes fra FS til EpN, og overføres tilbake fra EpN til FS etter behandling. Emner kan hentes/overføres enkeltvis, eller i utplukk basert på stedkode. Fra og med 2018 er det også mulig å redigere infotekster tilknyttet studieprogram.

Den lineære prosessen i EpN

EpN tilbyr en lineær prosess hvor ulike brukergrupper deltar i prosessen på ulike nivåer. Brukerne tildeles roller som i større eller mindre grad begrenser hvilke typer informasjon de skal kunne se eller redigere, og som sier noe om hva som er påkrevet at personer med denne rollen foretar seg. Roller inngår i et hierarki, hvor neste rolle i den lineære arbeidsprosessen kan ha større handlingsrom enn forrige rolle, men aldri mindre. Institusjoner velger selv hva som inngår i de ulike rollene. Når en person med en gitt rolle er ferdig med sin del av arbeidsflyten, sender vedkommende selv emnet videre til neste stadium. Dersom arbeidet på tidligere stadier er utilfredsstillende kan brukeren også sende emnet tilbake i arbeidsflyten.

EpN er ikke et samskrivingsverktøy. Hvis flere brukere jobber med et emne eller studieprogram samtidig kan lagring av endringer for en bruker overskrive ulagrede endringer for annen bruker. Det er derfor viktig at både faglige og administrative miljøer gjør klare avtaler på hvem som skal ha EpN-ansvar på de ulike nivåene. En god regel er at FS-brukeren som har administrativt ansvar for emnet i FS også har dette i EpN, med rollen FS-klarerer.

Pålogging og tilgang

Brukerne logger seg på via Feide. Alle aktive fagpersoner i FS får automatisk en fagperson-rolle i EpN, med de egenskaper og rettigheter man i EpN bestemmer en fagperson skal ha. De øvrige rollene må en EpN-administrator tildele via Brukerroller.

Hva er det mulig å redigere i EpN?

Den enkelte institusjon velger hvilke verdier det skal være mulig å tilordne et emne. I FS kan det være svært mange tilgjengelige verdier, og kanskje ønsker institusjonen å begrense bruken. Dette kan gjøres ved å angi hva som skal være tilgjengelig for bruk i EpN, eller ved å sette default-verdier. Verdier som skal være tilgjengelig for tilknytning til emnet (f. eks fagperson eller infotype) kan endres fortløpende.

Publisert 30. aug. 2017 09:37 - Sist endret 20. mars 2023 08:39