I bildet Semesterregistrering må man for hvert nye semester oppdatere en ny forekomst med år-termin som identifikator, og med et datointervall som angir registreringsperioden og lengden av denne.
Feltbeskrivelser |
|
År-termin |
År-termin for semesterregistrering - årstall. |
Registreringsperiode |
Perioden hvor studentene kan foreta nye registreringer. Den vil normalt starte i slutten av forrige semester og vare en tid utover i første del av det semesteret registreringen gjelder for. En kan legge inn perioden for når semesterregistreringen gjelder (i forhold til for eksempel kontotildeling). StudentWeb-applikasjonen for semesterregistrering leser inn dette datointervallet og tillater nye registreringer bare innenfor perioden. |
Frist 1.årsstud |
Fristdato for registrering for førsteårs-studenter. Feltet benyttes kun av institusjoner som bekrefter planen for et år av gangen på studentweb. (Modul SEMREG, modulegenskap BEKRPLANER). 1. årsstudent er en student som har samme kulltermin som år-termin for semesterregistreringen. |
Start bekreft utdanningsplan |
Startdato for bekreftelse av utdanningsplan. Dersom det ikke er angitt noen dato her vil fra-dato for semesterregistrering bli benyttet. |
Frist bekr. utd.plan |
Fristdato for bekreftelse av utdanningsplan. Denne kan være lik eller tidligere enn tildato i semesterregistreringsperioden. |
Frist bekr 1.årsstud |
Fristdato for bekreftelse av utdanningsplan for gitt semester. Denne kan være lik eller tidligere enn tildato i semesterregistreringsperioden. Feltet benyttes kun av institusjoner som bekrefter planen for et år av gangen på studentweb. (Modul SEMREG, modulegenskap BEKRPLANER). 1. årsstudent er en student som har samme kulltermin som år-termin for semesterregistreringen. |
Semesteravgift |
Informasjonsfelt for å angi semesteravgift. Feltet benyttes ikke i andre bilder eller rutiner. |
SAIH |
Informasjonsfelt for å angi SAIH-avgift. Feltet benyttes ikke i andre bilder eller rutiner. |
Sperr reg |
I feltet kan man med markering sperre for oppdatering av nye registreringer i det aktuelle semesteret. StudentWeb-applikasjonen tar ikke direkte hensyn til "Sperr reg"-informasjonen, bare til datointervallet for lovlig periode. Hvis "Sperr reg" er markert og datointervallet likevel tillater ny registrering, vil man få en feilmelding når man avslutter registreringen med oppdatering av basen. |
Periode for eksport av informasjon til BAS |
Felt for datointervall for eksport av informasjon til det Bruker Administrative Systemet (BAS). Kun startfeltet (ikke fristfeltet) eksporteres vi FSWS til BAS. Datoperioden brukes også av FS-APIet for å filtrere bort infotekster for fremtidige terminer i de endepunktene som leverer infotekster. |
Periode for eksport av studieinformasjon |
Felt for datointervall for eksport av studieinformasjon via FSWS (f eks til utdanning.no). |
Default periode for studiesemester (lånekassa) | |
Periode for eksport til LMS-system | Angi med denne i hvilken periode informasjon om et gitt semester skal overføres til LMS-system. Det er lov å la ulike semestre overlappe hverandre, dvs eksportere flere semestre samtidig i perioder. |
Sperr oppd. av vurd. enhet på rom etter dato |
Alle studenter skal betale semesteravgift til en studentsamskipnad (visse spesielle studentgrupper kan ha fritak). Studenter som har tilknytning til to eller flere læresteder behøver ikke å betale til mer enn en samskipnad. Utvekslingsstudenter innenfor enkelte utvekslingsprogrammer er fritatt for semesteravgift.
Betaling skjer som hovedregel via nettbank eller via bankgiro, og betalingsinformasjonen kan lastes inn via fil.
Institusjonen kan selv velge rekkefølge på betaling og Semesterregistrering.
Selve registreringsprosessen skjer via utdanningsplanen på studentweb.
Ved høgskolene har man ikke den samme tradisjonen med semesterregistrering som det universitetene har. I høgskolenes profesjonsutdanninger er det som regel fastere føringer på studentenes undervisnings- og vurderingsdeltakelse. Man vet hva studentene "holder på med" ut fra deres opptak og kull-tilhørighet, og man har ikke det samme behovet for informasjon fra studentene om dette.