2.3 Eksterne undervisningssteder

I mange profesjonsutdanninger ved høgskolene er en del av undervisningen "praksisstudier", det vil si faglig relevant praksis utenfor lærestedet, f.eks i skoler eller i helseinstitusjoner.

Høgskolene organiserer dette ved å inngå avtaler med de eksterne institusjonene om å få utplassere et antall studenter i en viss periode.

FS gir støtte for det administrative arbeidet med å med opprette og vedlikeholde praksisplasser, utplassere studenter osv. I løsningene bruker man i stor grad standardbegreper så som Emne, Undervisningsaktivitet/parti, Veileder og Sted, som "byggeklosser".

Praksisstudier skal evalueres som godkjent eller ikke godkjent,og dette representeres på standard vis i FS som "eksamensresultat" i praksisemner, det vil si i emner av typen Praksis.

Praksisplassene representeres som undervisningsaktiviteter/partier tilordnet standard stedkode.

Utplassering av studenter på ulike eksterne institusjoner representeres i FS som standard deltakelse på undervisningspartier. Veiledere knyttes til utplasserte studenter.

Tallet på praksisinstitusjoner blir stort fordi hvert sted bare kan ta imot et fåtall studenter.

Praksisløsningen starter med å bygge opp standard stedkoder for de aktuelle institusjonene. Dette er omfattende, men gjøres en gang for alle. Senere kreves det vedlikehold og innlegging av ev. nye praksissteder. Hver FS-institusjon har en egen serie med stedkoder for praksissteder. Man kan dessuten opprette undernivåer på standard stedkoder lokalt.

 

Sted samlebilde

 

Kobling mellom intern avdeling og eksterne praksissteder foretas i bildet Stedtilknytning


Stedtilknytning

Koblingen gjør det enkelt for en avdeling eller institutt å skille mellom "egne" og andres praksissteder internt på institusjonen. Tilskrivning m.v. fra en avdeling til alle "sine" praksissteder kan da gjøres i en operasjon.


FS411.001 Adresseliste - undervisningssteder

Rapporten bestilles for et sted, og en får ut adresseliste til de stedene som er knyttet til institusjonen og avdelingen. Dersom en markerer for fagperson vil en få fagpersoner knyttet til stedet.

Eksterne kontaktpersoner defineres for et sted i bildet Kontaktperson - Sted, eller underbildet Kontaktperson i bildet Praksissted samlebilde.


Kontaktperson - Sted

For eksterne kontaktpersoner er det ikke nødvendig å ha fnr. Ved tilskrivning til Sted vil Kontaktpersonen kunne plasseres i adresselinje 1.

En kan også knytte kontaktperson til et sted i bildet Praksissted samlebilde og de viser til samme tabell i databasen.


Praksissted samlebilde

Emne og praksissted kobles sammen i bildet Undervisningssted. Denne koblingen kan også gjøres i Emne samlebilde, undervindu Und. sted.


Undervisningssted

Emnene kan også knyttes direkte til stedet via bildet Praksissted samlebilde, undervindu Emne.


Praksissted samlebilde

En kan koble emne, veileder og sted sammen i bildet Veilederpraksissted (Undervisning -> Bilder -> Fagperson -> Veilederpraksissted).


Veilederpraksissted

I bildet Praksissted samlebilde kan en knytte kompetanse til de ulike fagpersonene. For praksisveiledere er det viktig å registrere kapasitet, dvs. antall studenter, for den enkelte veileder.

 

Praksissted samlebilde - kompetanse

En kan registrere profilen til et sted i undervinduet Stedprofil.


Praksissted samlebilde - Stedprofil

Praksisplasser ved eksterne institusjoner defineres som undervisningspartier med tilordnet Stedkode, i bildet Undervisningsaktivitet samlebilde, vinduet Undakt.praksis.


Undervisningsaktivitet samlebilde, vinduet Undakt.praksis

I et tidligere avsnitt er det beskrevet hvordan man kan kopiere undervisningsaktiviteter fra et år til et annet og hvordan man kan generere partier.

Det kan være lurt å tildele partinr. med et visst intervall, f.eks 5 som gir partinr f.eks 1, 6, 11, eller 10 slik at man f.eks får partinr. 11, 21, 31 som utgangspunkt. 
Man vil kanskje ønske å splitte opp et parti i to hvis f.eks en øvingsskole tilbyr praksis i to ulike klassetrinn. Da kan man representere dette som to ulike partier ved samme eksterne sted, og nummerere disse som naboer.

I undervinduet Undakt praksis kan en koble det enkelte parti til en stedkode, navnet på dette stedet blir da knyttet til det partiet.

Det kommer et varsel som angir at aktiviteten er knyttet til samme undervisningssted som er i ferd med å registreres. Det er et avkryssingsfelt til høyre i øvre del av bildet, der en kan velge om varselet skal vises eller ikke ("Varsle om duplikate und. steder). Dette valget huskes til neste gang bildet brukes.

Rapporten FS409.002 Undervisningsaktiviteter med praksissteder - oversiktsrapport bestilles for et Sted, Studieprogram eller et Emne, en År-termin, et Terminnr, en Disiplin og en Und.form. En kan angi Und.periode med dato fra - til og en kan markere om Praksissted og stedkode for et enkelt sted. Rapporten viser antall studenter tilknyttet hvert parti.


FS409.002 Undervisningsaktiviteter med praksisplasser

Fagpersoner kan kobles til praksisplassene på 3 ulike måter:

1. Som ansvarlig fagperson for emnet

2. Som fagperson knyttet til Stedet, men ikke til partiet. Dette gjøres i Fagperson samlebilde, undervinduet PraksisSted, eller i bildet Veilederpraksissted.

3. Som fagperson knyttet til praksisemnet, men ikke til sted eller parti. Dette gjøres i Fagperson samlebilde, undervinduet Kompetanse.
Når studenter plasseres på parti vises disse fagpersonene som mulige veiledere (navn med sort farge i utplasseringsbildet).

Utplassering av studenter foretas i bildet Plassering av student på undervisningsparti, og viser aktuelle veiledere for hvert praksissted. Tilknytning til praksisemnet og stedet/partiet angis med ulik farve i navnet, 1) med grønn, 2) med blå, 3) med sort.

Rapporten FS202.003 Fagperson - praksisavvikling viser fagpersoner med opplysninger om fag, kompetanse og praksissted.


FS202.003 Fagperson - praksisavvikling

Rapporten bestilles for Sted, eller Fagfelt eller Stedstilknytning. Rapporten viser den enkelte fagperson, fag, kompetanse og praksissteder, samt hvilke praksisemner vedkommende har vært ansvarlig for.

Merknaden hentes fra fagperson samlebilde.

 

Publisert 27. feb. 2014 13:15 - Sist endret 29. mars 2022 22:23