1.1 Planlegge undervisning

Generelt om undervisningsplanlegging

I løpet av et inneværende semester må fakulteter og enheter legge planer for undervisningen som skal gis i kommende semester eller termin. De grunnleggende avgjørelsene gjelder hvilke emner det skal undervises i; for en del emner vil man være bundet av studieplaner o.l. som forplikter enhetene til å undervise, i andre emner vil man kunne stå friere.
For alle undervisningstilbud må man ta hensyn til krav og etterspørsel fra studentenes side, og til de ressursene man råder over når det gjelder lærere, undervisningslokaler, tilgang til laboratorier og annet utstyr som den aktuelle undervisningen eventuelt krever. Når beslutningene er tatt og undervisningsplanen er lagt, må man gjennomføre en omfattende informasjonsvirksomhet (forelesningskatalog mv.), rettet mot studenter, lærere og administrativt personale.
FS vil kunne gi støtte til denne planleggings- og informasjonsprosessen på en rekke måter.

Kort om undervisningsenheter og undervisningsaktiviteter

I FS skiller man mellom undervisningsenheter og undervisningsaktiviteter. En undervisningsenhet omfatter all undervisning knyttet til et emne i en år-årstermin, mens en undervisningsaktivitet kan gjelde for en bestemt disiplin og være av en bestemt type innenfor et emne. F.eks. kan undervisningsenheter være innføringsemnet i matematikk eller grunnfag i sosiologi; undervisningsaktiviteter kan da være hovedforelesninger, regneøvelser, seminarer og kollokvier innenfor disse enhetene osv., og hvor studentene eventuelt kan delta i mindre grupper, disse kalles partier.

Adgangsbegrensning og prioritet

Noen undervisningsenheter vil være adgangsbegrenset, og man kan da gjennomføre en full opptaksprosess i FS, med søknad, poeng, rangering, tilbud, venteliste, opptak osv. For noen undervisningsaktiviteter, eventuelt for grupper/partier, kan adgangen også være begrenset. Da kan man registrere ønsker med prioritet, og foreta fordeling og plassering av studenter i henhold til denne.

Tidspunkt for undervisning

Studieplanen vil som regel spesifisere når det skal gis undervisning for et emne. For noen emner gis det f.eks undervisning bare annet hvert semester (f.eks. bare i høstsemesteret), for noen strekker undervisningen seg over to semestre, med start f.eks hvert høstsemester, mens andre også starter på nytt hvert semester. Når undervisningen for et emne ikke fullføres i et semester, vil det som regel heller ikke arrangeres eksamen for emnet i det semesteret.

Hvilke semestre eller terminer det skal gis undervisning for et emne ifølge studieplanen, forutsettes å være registrert i skjermbildet Emne samlebilde, undervindu Undervisningstermin, og/eller i bildet Emnekombinasjon, som begge ligger under modulen Studieelementer. Emnekombinasjoner kan i sin tur være knyttet til bestemte kull. Det samme gjelder for eksamen, i bildet Emne samlebilde , undervindu Eksamenstermin for emne.
Bruken av disse bildene beskrives i brukerdokumentasjon om Studieelementer, samt Programstudent.

Publisert 11. feb. 2020 09:21 - Sist endret 28. mars 2022 11:43