07 Manuell registrering av innbetaling

Bildet Fakturareskontro har en funksjonstast kalt Innbetaling. Denne kan benyttes for å forenkle manuell registrering av innbetaling.

Registrering av innbetaling

Følgende felt må gis verdi;

  • Dato for innbetaling (bank-dato)

  • Beløp innbetalt. Denne er default satt til reskontroens restbeløp.

Følgende felt kan oppgis;

  • Referanse. Denne må/bør oppgis dersom overføring til økonomisystem benyttes.

  • BlankettID. Denne er ikke påkrevd.

Etter første gangs åpning av denne dialogen, vil dato og referanse gis samme verdier som sist dialogen ble brukt (gjelder så lenge fakturareskontrovinduet er åpent).

Trykk på OK for å registrere innbetalingen. Registreringen som følger vil da ha samme funksjonalitet som rutinen FS206.001 Innlasting av betalingstransaksjoner fra bank .

Ved manuell registrering av innbetaling - semesteravgift, vil registerkort oppdateres med verdi J for betaling OK, betalingsform GIRO, betalingsdato og institusjonsnr (egen institusjon). Dersom student har studierett på studieprogram knyttet til studieprogramkategori markert med "automatisk registrering", vil registreringsform få verdi AUTOMATISK. Ellers vil registreringsform få verdi KUNBETALT. Videre blir det foretatt kontering av innbetalingen etter de samme regler som gjelder ved kontering ved innlasting av OCR-fil.

Det er mulig å registrere innbetalinger manuelt også for institusjoner som følger opp reskontroen i økonomisystemet. For disse vil ikke innbetalingene bli kontert i FS.

Ved manuell registrering av innbetaling før faktura er utsendt gis det et varsel.

Se kapittel 18 for ett praktisk eksempel av hvordan registrere en innbetaling

Publisert 27. feb. 2014 13:15 - Sist endret 29. mars 2022 22:23